Stap 1 · Het probleem · What are you talking about?!

Je gaat lobbyen tegen discriminatie. Dat is een goed begin. Maar wat je van de gemeente verwacht is nog niet duidelijk.

Om te kunnen lobbyen moeten ambtenaren, gemeenteraadsleden en wethouders weten wat ze voor je kunnen doen en waarom ze dat zouden móeten doen.

Het is belangrijk om heel duidelijk te weten wat je precies wilt. Dat klinkt misschien logisch, maar is best lastig. Het kan helpen om op te schrijven hoe je tot jouw idee of vraag ben gekomen. Zo kan je snel en duidelijk je punt maken en je lobby overzichtelijk te houden.

Je kan dat doen door de volgende vragen te beantwoorden:

  •     Onderzoek · Wat zie je om je heen of wat heb je meegemaakt dat de basis vormt voor jouw lobby?

  •     Oordeel · Wat is het probleem?

  •     Oplossing · Welke oplossingen zie jij om het probleem aan te pakken?

  •     Urgentie · Waarom is het belangrijk dat er nú iets gedaan wordt aan het probleem?

Your message

Met de antwoorden op deze vragen kan je ook gelijk werken aan een goede kernboodschap. Maak van de antwoorden een lopend verhaal van ongeveer honderd woorden. Hou de boodschap in je achterhoofd als je tweet over je lobby, als je een gesprek voert met een politicus of als je contact hebt met een lokale krant.

Keep up the good spirit

De kans is groot dat je lobby niet in heel snel en in één keer een succes is. De kleine stapjes die naar je uiteindelijke doel leiden moet je daarom ook vieren!

Mohammed el Menhali

In een lobby krijg je niet altijd gelijk, maar de kans is groot dat je gehoord wordt.” Mohammed benadrukt in een interview de noodzaak van goede belangenbehartiging. “Veel drempels van de wegen in de buurt zijn niet veilig voor de auto’s die hier langsrijden en de stoeptegels liggen hier zo scheef dat mijn moeder moeilijk over straat kan. Geloof me, in Wassenaar liggen de tegels rechter.” Dat komt omdat de mensen in Wassenaar weten hoe het systeem werkt, wie ze moeten bellen bijvoorbeeld. “Kennis is macht. Wat ze doen in Wassenaar, ze pakken de telefoon. De toegang tot het systeem is nu ongelijk. Daar moeten we iets aan doen.

· Mohammed el Menhali – fraudespecialist bij Ahold en een ondernemende welzijnswerker in de Schilderswijk in Den Haag.