Stap 2 · Identiteit · I am talking to you

Je hebt een duidelijk doel voor ogen, je weet welk probleem je wilt aankaarten en hebt misschien al suggesties voor oplossingen.

Maar voordat je verder gaat is het belangrijk om nog even stil te staan bij wie jij zelf bent. Je wilt namelijk dat de mensen met wie je gaat praten meteen begrijpen wie je bent en waarom jij je inzet voor dit lobbydoel.

Bedenk eerst vanuit welke rol je gaat lobbyen. Lobby je namens een organisatie, bedrijf, vereniging of helemaal zelf?

Stel jezelf vervolgens de vraag waarom het lobbydoel je (of jouw organisatie) aan het hart gaat. Wat is echt belangrijk voor jou? En op welke manier zou je dat willen bereiken? Bij de één past bijvoorbeeld een meer activistische benadering, terwijl de ander liever op basis van een wetenschappelijk onderzoek werkt, en misschien is de combinatie wel net iets voor jou.

Vraag je verder af wat je sterke kanten zijn en wat je mindere. Die sterke kanten wil je graag zo goed mogelijk laten zien tijdens het lobbyen. Van de mindere punten moet je je vooral bewust zijn.

Bedenk tot slot wat jou interessant maakt als lobbyist van jouw onderwerp. Hiermee help je zowel de gemeente als mensen met wie je wilt samenwerken om te bepalen waarom ze naar je moeten luisteren. Vaak is jouw ervaring of de informatie die je hebt verzameld interessant. Ook zou je een achterban kunnen vertegenwoordigen die nog niet veel gehoord wordt.

Je hoeft geen professional te zijn om lobbyist te worden. De gemeente zit op jouw verhaal te wachten. Haags raadslid Cemil Yilmaz (NIDA) vertelt waarom hij graag met jou praat.

Yes! I am talking to you!