Stap 7 · Media · How to make them tell your story

Je bent bezig met je lobby. Misschien heb je al afspraken met politici of heb je ingesproken in de gemeenteraad, maar je lobby kan nog wel wat extra druk gebruiken. Dan is het tijd om te kijken of de media geïnteresseerd zijn in jouw verhaal.

Lokale media hebben veel invloed op het debat dat de gemeente voert. Zij controleren de overheid, doordat ze alle ontwikkelingen in de gaten houden. Daarbij lezen politici en bestuurders ook de lokale krant. Zij halen juist daar informatie vandaan om een debat voor te bereiden of beleid te maken.

Ook de wethouder heeft facebook

Ben je aan het lobbyen op lokaal niveau, dan is het handig om een strategie te bedenken voor sociale media. Wil je een breed publiek aanspreken? Dan is het handig om Facebook te gebruiken. Zoek je met name de dialoog met politici en journalisten? Dan is Twitter een goed platform. Iets met veel plaatjes en filmpjes dat jongeren aanspreekt? Dan zijn Snapchat en Instagram je domein.

Tips!

  1. Zoek eens op welke kranten, sites of tv-zenders er zijn in jouw gemeente.
  2. Bepaal welke media belangrijk zijn voor jouw verhaal.
  3. Kan je ontdekken welke journalisten schrijven over de gemeentepolitiek of over jouw onderwerp? Benader hen eens.
  4. En benadert een medium jou? Bedenk dan waarom ze jou benaderen en kijk hoe je de regie houdt over je eigen verhaal.

Iets in de media krijgen?

Net als politici zijn journalisten ook continu op zoek naar nieuwe informatie. Helaas hebben veel kranten en regionale zenders het moeilijk. Er is steeds minder tijd en geld om nieuws te maken. Maar jij kan de journalist helpen, bijvoorbeeld door interessante informatie aan te dragen of hen te wijzen op een belangrijk debat. Probeer dus een band op te bouwen met verslaggevers die de raad en het college van B&W volgen.

Denk als een journalist

Verdiep je daarom eens in de wereld van de journalist. Bedenk in eerste instantie wat de nieuwswaarde is van jouw verhaal. Waarom zou een journalist jouw verhaal moeten publiceren? Zorg dat je dat goed duidelijk maakt, want zo kan een journalist makkelijk bedenken of zij er iets mee wil doen. Als je de journalist enthousiast hebt gekregen ben je een stap in de goede richting, maar achterover leunen zit er nog niet bij.

Vervolgens moet de journalist het idee namelijk voorleggen tijdens de redactievergadering. Stel je een tafel voor met allemaal journalisten die hun ideeën voor interessante stukken pitchen bij hun baas, de hoofdredacteur. Daar wordt bepaald wat er gepubliceerd gaat worden. De journalist die jouw stuk wil schrijven, zal dus haar hoofdredacteur moeten overtuigen.

Een reportage maken, is ongeveer één dag werk en het blik verslaggevers is op een gegeven moment natuurlijk op, dus er moeten keuzes worden gemaakt. Om politiek nieuws te kunnen maken moet je hier op de redactie aardig wat lobbyen.

· Lot van Bree van Omroep West

Vraag de journalist wanneer er vergaderd gaat worden en of je haar kan helpen bij de lobby tijdens de redactievergadering, bijvoorbeeld door extra informatie aan te leveren.

Bereid je voor op je media-optreden

Om ervoor te zorgen dat je het meeste uit je media-optreden haalt moet je je voorbereiden.

Bedenk allereerst welk doel je voor ogen hebt en maak dat concreet.

“Bijvoorbeeld, veel mensen weten niet dat moslimdiscriminatie in Nederland springlevend is. Jouw doel is de grootte van het probleem onder de aandacht brengen. Hou dit doel voor ogen en maak het vervolgens zo concreet mogelijk. Bijvoorbeeld, je kan meer aandacht voor de omvang van moslimdiscriminatie krijgen, als de politie dit zou registreren bij aangiften. Op dat niveau wil je met journalisten praten.” aldus Tofik Dibi.

In het geval van discriminatie wordt er nog wel eens getwijfeld aan de omvang van het probleem. Zorg daarom dat je een aantal concrete voorbeelden en/of cijfers hebt die jouw verhaal ondersteunen.

Verder kan je je voorbereiden op standaardvragen. Kijk, luister of lees eens een interview met iemand die voor een vergelijkbaar doel opkomt als jij. Vragen als ‘waarom kiezen jullie altijd de slachtofferrol’ of ‘vind je vrijheid van godsdienst belangrijker dan vrijheid van meningsuiting?’ komen bijna altijd voorbij. Bedenk vooraf wat voor antwoorden je wilt geven op dit soort vragen.

Het is verstandig om te vragen of je het stuk mag lezen voor de publicatie. Dat is heel gebruikelijk en je kunt het op z’n minst vragen. Let wel: we hebben in dit land gelukkig persvrijheid. Feitelijke onjuistheden kun je corrigeren, maar de invalshoek of journalistieke opzet van een stuk uiteraard niet.

Tot slot, als je in de media verschijnt op zo’n politiek gevoelig onderwerp krijg je bijna altijd te maken met negatieve reacties. Zeker op sociale media. Bedenk goed voor jezelf of je dat ervoor over hebt en hoe je hiermee om wilt gaan. Praat er in elk geval met anderen over.

Maryam zag dat steeds minder jongeren gebruik maakten van ‘westerse media’ en dat zij moeite hebben om te bepalen welke nieuwsbronnen onafhankelijk zijn. Zij vond dat journalisten een rol zouden moeten spelen in het opleiden en betrekken van die jongeren. Daarom schreef ze een brief en bereikte zo een grote groep journalisten.